ایران

به گزارش خرم خبر، انتشار چنین گزارشاتی از سوی رسانه های آمریکایی در حالی صورت می پذیرد که سیاست های این کشور پس از توافق هسته ای، مانع از دست یابی ایران به مزایای لغو تحریم ها شده است. دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چند روز پیش در نشستی در جمع چهره‌های سرشناس آمریکایی با اشاره  به این موضوع گفت: «هنوز هیچ بانک بزرگ اروپایی وارد بازار ایران نشده و حتی خود آمریکا هم هفت ماه طول کشید تا مجوز فروش بوئینگ و ایرباس به ایران را صادر کند… خیلی از شرکتها هنوز از تلافی آمریکا علیه خودشان در صورت ورود به بازار ایران نگرانند.»

 

در این گزارش آمده است: «حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سخنرانی هفته گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل، غرب را به عدم پایبندی به تعهداتش بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک متهم کرد. با وجود افتتاح بیش از 300 حساب بانکی جدید در بانک های خارجی، افزایش شدید تولید نفت و انتظارات برای رشد تولید ناخالص داخلی پس از لغو تحریم های ایران، مقامات این کشور هنوز نسبت به غرب، بویژه آمریکا، کینه توزی می کنند.

 

غرب پیش از آنکه امتیازات بیشتری به ایران بدهد باید به دامی که تهران پهن کرده است توجه داشته باشد.

 

هدف ایران نه تنها اطمینان از پایبندی غرب به تعهدات خود، بلکه تسهیل لغو تحریم های بین المللی است که هنوز علیه این کشور در جریان است. لفاظی های ایران استراتژیک است.

 

تهران اصرار دارد که دسیسه های آمریکا موجب ناکارآمدی لغو تحریم ها برای این کشور شده است و به صورت آشکار از راه اندازی زیرساخت های هسته ای خود در صورت ادامه نقض توافق توسط غرب سخن به میان می آورد.

 

مکانیزم بازگشت سریع تحریم ها که در توافق هسته ای آمده است، به کشورهای درگیر در توافق اجازه می دهد در صورت عدم پایبندی ایران به توافق، تحریم ها را دوباره علیه این کشور به اجرا در آورند. اما ایران با تهدید به راه اندازی مجدد برنامه هسته ای خود می خواهد تمامی تحریم های هسته ای و  غیر هسته ای غرب را خنثی کند.

 

استراتژی جدید ایران توسط رهبر این کشور بنیان گذاشته شد؛ زمانی که در سپتامبر 2015 با ارسال نامه ای به روحانی نسبت به تخلفات و فریب طرف مقابل بویژه آمریکا هشدار داد. او اعلام کرد که هرگونه اظهاراتی که حاکی از آن باشد که ساختار تحریم ها به قدرت خود باقی خواهد ماند، به معنای عدم پایبندی غرب به توافق هسته ای است.

 

به تازگی مقامات ایرانی، دور دوم اجرای این استراتژی را فعال کرده اند. با ایجاد جریانی ثابت از اعتراضات مقامات ایرانی همچون لاریجانی و … روحانی در موضع دفاعی قرار گرفته و ممکن است غرب برای کمک به روحانی میانه رو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 ایران، با لغو تحریم های بیشتر موافقت نماید.

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%aa%da%98%db%8c-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d8%a7%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a71

 

به این ترتیب در حال حاضر محاسبات تغییر کرده و این واشنگتن است که برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دارد. توافق هسته ای اکنون کاملا به نفع ایران چرخش داشته است؛ اما تهران احساس می کند که هنوز می تواند با اشاره به آمادگی خود برای کنار رفتن از توافق، حتی امتیازات بیشتری دریافت کند.»

منبع:

http://rozmedia.ir