بازنشر بدون سانسور یک جلسه مجازی

بازنشر بدون سانسور یک جلسه مجازی ، حربه ناجوانمردانه تندروها در 88

بجنورد- ایرنا- اینکه ما دایره فتنه را اینقدر وسیع بکشیم که هرکسی مخالف ما بود را در این دایره قرار دهیم و به او بگوییم فتنه گر این غلط است ، با کار بسیاری از نیروهای دلسوز و کارآمد و مناسب برای توسعه و پیشرفت کشور را از صحنه خارج می کنیم که بنده مخالف آن هستم.

بازنشر بدون سانسور یک جلسه مجازی

گسترش شبکه های اجتماعی و اضافه شدن قابلیت های مختلف به اپلیکشن های همراه گسترش روز افزونی داشته است تا جایی که بسیاری از فرصت ها و همچنین تهدیدهای جدیدی را در زندگی روزمره ما ایجاد کرده است . در این بین ایجاد گروهی هایی با ظرفیت بالای هزاران نفر که بدنبال یک هدف هستند نیز از قابلیت ها و فرصت های جدیدی است که در اختیار فعالین سیاسی برای تبادل اخبار و نظرات قرار گرفته است . بهرحال این مقدمه گفته شد تا یک گفتگوی و پرشش و پاسخ آنلاین در یکی از گروه های اصلاح طلبان استان خراسان شمالی را در اینجا بیاوریم. جایی که محمد رحیم نوروزیان معاون سابق سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی حدود 80 دقیقه به صورت صوتی پیام ارسال کرد و پاسخ سئوالاتی را داد که گاها مباحث شخصی و همراه با توهین بود که البته در دنیای مجازی غیرقابل انکار است و گاهی هم موضوعات اساسی در سئوالات مطرح شد که دغدغه بسیاری از اصلاح طلبان استان بوده است.
نوروزیان بسیار شفاف به برخی از سئوالات و ابهامات پاسخ داده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم این سئوالات و پاسخ ها را بدون سانسور منتشر کنیم . البته بدیهی است که تمام سئوالات را بدلیل فضا نمی توانیم منتشر کنیم اما بیست سوال اصلی و مهم از این چالش دوساعته را می توانید بخوانید:
آیا اقای نوروزیان در مقام معاون سیاسی امنیتی استاندار وقت خراسان شمالی اعتقادی به جریان اصلاحات داشته است؟
– ما در کشور جمهوری اسلامی ایران دو جریان اساسی و عمده داریم. یکی که در گذشته بعنوان راست و امروز با نام جریان اصولگرایی شناخته می شود و دیگری جریان چپ که امروز بعنوان اصلاح طلبی از آن نام برده می شود و البته با طیف های گوناگونی که در درون هرکدام فعالیت می کنند. این جریان ها به عقیده من نیاز کشور هستند مادامی که در چارچوب نظام فعالیت کنند که بحمدالله بخش عمده ای از آنها همین گونه هستند. نمی توان هیچکدام از جریانات را حذف کرد. تجربه برخی از دولت ها و تندروی هایی که در گذشته خصوصا در هشت ساله دولت قبل انجام گرفت و در قبل از آن در دولت اصلاحات نیز صورت پذیرفت نشان داد آنهایی که در با تندروی دنبال حذف جریان رقیب بودند اشتباه کردند. ببینید در جریان انشقاق جامعه روحانیون مبارز که از روحانیت مبارز جدا شد،آقای انصاری خدمت حضرت امام رسیدند و در اینباره سوال کردند و امام این اختلاف را به رسمیت شناخت. بنده بعنوان کسی که 25سال تجربه مدیریتی در حوزه سیاسی و امنیتی دارم این را براساس تجربیات این سال ها می گویم که باید هردوجریان اصلی کشور بانشاط و سرزنده فعالیت کنند.
نظر آقای نوروزیان در مورد سید اصلاحات سید محمد خاتمی چیست؟اگر ایشان در زمانی کاندیدای ریاست جمهوری با اقای حسن روحانی شوند ( مثلا انتخابات سال 96 ) به اقای خاتمی رای میدهند یا روحانی ؟
– این سوال درواقع سالبه به انتفاء موضوع است. اولا زمانی که مانع ایجاد می کنند و نمی گذارند جناب آقای خاتمی حتی به تماشای یک تئاتر و فیلم سینمایی برود برچه فرضی شما این فرض را ایجاد می کنید که ایشان در 96 نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد؟ این که کاملا مشخص است منتفی است. اما بهرحال، طبیعی است که در اردیبهشت سال آینده چه آقای روحانی باشد و چه هرکس دیگری {حتی به فرض محال آقای خاتمی} نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود ما باید در ظرف زمان و شرایط تصمیم بگیریم. از الان نمی شود به کسی چک سفید امضا داد.
چطور میشود نیروی مسئول اطلاعات وقت احمدی نژاد به یکباره میشود معاون سیاسی امنیتی استاندار {دولت روحانی}؟
– بنده هیچ حکمی از آقای احمدی نژاد نداشتم. همه این دستگاهها و سازمان ها و کارمندان در هشت ساله دولت گذشته در همین سیستم بوده اند. ضمن اینکه بنده شخصا اشکالات اساسی را به آقای احمدی نژاد وارد می دانستم و می دانم. هیچ ارتباطی این موضوع ندارد که من در جایی مسئولیت داشتم و هم زمان آقای احمدی نژاد رییس جمهور بوده اند. جهت استحضار دوستان من در آذرماه سال 88 بازنشستگی پیش از موعد گرفتم با اینکه هنوز دوسال به پایان خدمتم مانده بود.
نظر آقای نوروزیان بعنوان کسی که سه سال معاون سیاسی و امنیتی بودند در خصوص مهندس موسوی ، آقای کروبی چیست؟ نظر ایشان در خصوص انچه فتنه نامیده میشود را شفاف اعلام کنند.
– بنده نظرم همان نظری است که مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع دارند. ما نمی توانیم ادعا کنیم پیرو رهبری هستیم و رهبری را بعنوان ولی فقیه قبول داریم ولی خلاف آن عمل کنیم. اما بطور کلی معتقدم هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا تندروی هایی کردند. این بی تدبیری ها منجر به شرایطی شد که موج در کشور ایجاد شود و دشمنان نظام وکشور و مخالفین انقلاب بر این موج سوار شدند و فتنه حاصل آن بود. البته ناگفته نماند بسیاری از افراد از اتفاق پیش آمده سو استفاده کردند و با این حربه ناجوانمردانه مخالفین خودشان را خارج کردند. معتقدم شخص آقای احمدی نژاد و آقایان موسوی و کروبی در این جریان مقصر بودند و باید شرایطی در کشور ایجاد شود که همه این چندنفر محاکمه شوند. هرکدام از اینها نسبت به سهمی که در ایجاد فتنه داشتند باید مورد بازخواست قراربگیرند. بنابراین اینکه ما منکر فتنه بشویم نخیر این درست نیست. فتنه وجود داشت؛ولی اینکه ما دایره فتنه را اینقدر وسیع بکشیم که هرکسی مخالف ما بود را در دایره فتنه قرار دهیم و به او بگوییم فتنه گر این غلط است. با این کار بسیاری از نیروهای دلسوز و کارآمد و مناسب برای توسعه و پیشرفت کشور را از صحنه خارج می کنیم که مخالف آن هستم.
آقای نوروزیان در زمان سال 88 در چه نهادی فعالیت داشتند؟ مشاور استاندار وقت آقای قربانعلی سلطانی هر جا می رسد ، می گوید که اقای نوروزیان برای حامیان و طرفداران مهندس موسوی خیلی تلاش و زحمت کشیده است و حتی در چندین جا گفته است که برای کسانی که چند روز در نهادهای امنیتی احضار شده بودند منجمله دکتر علی محقر ، زحمات زیادی کشیده است!
– خب سال 88 که معلوم است و مسئولیت بنده مشخص بوده که در کدام مجموعه بوده است. اما اگر کاری انجام شده براساس تکلیف شرعی و وظیفه انسانی خودم انجام دادم و نه منتی بر سر کسی دارم و نه ضرورتی به طرح این موضوع می دانم. ضمنا کار فوق العاده و خارج از روالی هم انجام نگرفته است. تلاش من این بوده که در آن زمان در استان تنش نداشته باشیم و بسیاری از دوستان عزیزی که اطمینان داشته و داریم به صداقت و دلسوزی آنها برای نظام تلاش کردیم مشکلی برایشان ایجاد نشود و افتخار هم می کنم که در این مسیر تکلیف خودم را انجام داده ام.
آقای نوروزیان چگونه جوابگو این اختلافی که بین شهرستان های این حوزه ( بجنورد – مانه و سملقان – گرمه و جاجرم – راز و جرگلان ) با اسفراین و شیروان ایجاد کردند ، خواهند بود؟ واقعا اجحافی که شخص اقای نوروزیان دراین سه سال با تنگ نظری های خاص خود و همچنین اقای پرویزی با لجاجت خود انجام دادند را چگونه میخواهند در آن دنیا پاسخگو باشند؟
– اختلاف را مگر ما انداختیم؟ آقای پرویزی اختلاف انداخته است یا مدیران و مسئولینی که همچنان بر مسند کار قرار دارند این اختلاف را انداخته اند؟ اتفاقا این سوال ماست. بارها به بعضی از سیاسیون استان و کسانی که در جریانات سیاسی استان موثرهستند اعلام کرده ام که این به ضرر استان است. ببینید،به هرحال اسفراین و شیروان مثل بجنورد از جمله شهرستان هایی بوده است که از قبل از اینکه استان تقسیم شود هم در شهرستان های مختلف خراسان قدیم مسئولیت داشتند،مدیر و فرماندار بودند؛پس این شهرستان ها اینچنین سبقه ای دارند.شما می توانید بروید و آمار و سوابق را بررسی کنید. از طرفی تا قبل از شروع بکار دولت تدبیر و امید ما از اسفراین تقریبا 8مدیرکل در سطح استان خراسان شمالی داشتیم که در دوره ای که آقای پرویزی استاندار بودند این رقم با احتساب بنده و خودشان به 6نفر کاهش پیداکرد.
این حرف در این استان در واقع بازی بود که اولین بار دکتر جعفری در مراسم معارفه آقای پرویزی شروع کرد و وزیر هم پاسخش را همانجا داد. آقای وزیر توضیح داد که مدیریت ها کیک نیست که ما برش بزنیم و به هر شهرستان قسمتی را بدهیم. واقعا این طرز تفکر خطرناکی است {اشاره به شیرفراین} که ما به نسبت شهرستان ها پست ها را تقسیم کنیم. اصلا شدنی نیست. اما درعین حال اگر همین غلط را هم بپذیریم سهم شیروان و اسفراین در دوره مهندس پرویزی کمتر از جمعیت این شهرستان ها در مدیریت ها بوده است. حالا ما این اشکال را به مخالفین و منتقدین خود وارد می دانیم که اینگونه مسائل را مطرح می کنند. اینها مسائل انحرافی است و خود کسانی که این طور مطالب را عنوان می کنند باید پاسخگو اختلافات ایجاد شده باشند. درضمن گاهی در بجنورد بعنوان مرکز استان یک چیزهایی می بینیم که تعجب برانگیز و شگفت آور است. خب ما آقای حاجی زاده را در این شهر بعنوان فرماندار معرفی کردیم. اینور و آنور مطرح شد که ایشان بومی نیست! این حرف یعنی چه؟ یعنی کسی که سال سی سال در این شهر زندگی کرده و تحصیل کرده و الان هم ساکن همین شهر است بومی نیست؟ بعد گفتند این بومی اصیل بجنوردی نیست. این ها خیلی چیزهای عجیبی است که اتفاقا باعث ضربه زدن به اتحاد و ایجاد اختلاف می کند. یا آقای اسدی در همین شهر بعنوان رییس آموزش و پرورش شهرستان معرفی شد. عده ای فضا ایجاد کردند و کسی در بجنورد نیست که از جاجرم یک نفر را می خواهید مدیر بگذارید؟ درحالیکه آقای اسدی سالهاست در بجنورد زندگی می کند. من نمونه های متعددی دارم که مخالفین ما خودشان باعث ایجاد اختلاف بین شهرستان های استان شده اند.
شما که خود را نیروی امنیتی محض میدانستید و فقط در زمینه اطلاعاتی کار کرده بودید، چطور مسئولیت سیاسی اول استان را پذیرفتید؟کاری که تخصص نداشته باشید را بپذیرید عین بی تقوایی است.
– البته بنده ادعای تقوا نکردم و هیچ کجا هم این ادعا را مطرح نکردم که باتقوا هستم. اما این سوال بخشی از آن بدلیل عدم آشنایی با وظایف معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی است. ببینید؛ عمده کار معاون سیاسی استاندار،کار امنیتی است. معاون سیاسی استاندار دبیر شورای تامین استان است.شورایی که باید امنیت استان را تمشیت کند. معاون سیاسی استاندار مسئول کمیته های ذیل شورای تامین است که هرکدام کمیسیون هایی است که وظایفی را برعهده دارد و با رویکرد امنیتی باید برخی از مسائل را تدبیر کند. بخش اعظم انتخابات و برگزاری آن که نباید ناامنی ایجاد شود برعهده معاونت سیاسی و امنیتی استاندار است. کار معاونت سیاسی برخلاف آنچه که عده ای از فعالین سیاسی تصور می کنند کار احزاب و گروه های سیاسی نیست. معاون سیاسی استاندار کارش این نیست که کمپین راه بیاندازد یا متینگ طراحی کند. این کارها احزاب است. معاونت سیاسی باید فضا را برای فعالیت احزاب و گروه های سیاسی آماده کند و کار حاکمیتی خود را انجام دهد. اتفاقا بنده انتقاد دارم به گروه ها و احزاب سیاسی که چند جلسه و متینگ برنامه ریزی کردند؟ من دائما احزاب استان را احزاب کم کار استان می گویم. بهرحال بنده در عین حالی که نیروی امنیتی بودم خودم را در این کار متخصص می دانم.من با تجربه ای که داشتم جریانات مختلف استان را می شناختم و کاملا بروظایف خود اشراف داشتم. هرچند در ابتدا نمی خواستم این مسئولیت را بپذیرم اما باتوجه به اصرار مهندس پرویزی و مشورت با دوستان آمدم که در استان کمک کنم. بنده بیش از هرکسی با مسائل سیاسی استان آشنا هستم.بیش از هرکسی جریانات سیاسی استان را می شناسم. هم جلوی پرده و هم پشت پرده آنها را می دانم. از همه بیشتر با مسائل امنیتی استان آشنا هستم. بنابراین شخصا بر اساس تسلطی که داشتم این مسئولیت را پذیرفتم. درضمن تا قبل از بنده هم بررسی و مقایسه کنید من فکر می کنم موفق ترین معاون سیاسی و امنیتی استان به زعم اهل فن و نظر بعد از شکل گیری استان آقای کاظمی بوده است. کسی که خصوصیاتی شبیه به من داشت. حالا اگر بخواهید عملکرد من را بررسی کنید باید از وزارت کشور سوال کنید که در بین معاونین سیاسی استان ها کدام معاون سیاسی موفق تر بوده است. من نمی خواهم از خودم تعریف کنم ولی در جلسه تودیع و معارفه آقای مقیمی لطف کردند و به این موضوع اشاره کردند که بیانگر این است که جزو موفق ترین معاونان سیاسی بوده ام.
در جریان سفر فائزه هاشمی چطور در حالیکه میدانستید سفر شب قبل کنسل شده اجازه دادید که صبح در جلوی استانداری تجمع کنند؟ این حرکت به نفع جریان مخالف دولت شد و با این کار خواستند بگویند که ما این سفر را کنسل کردیم در حالی که شب قبلش سفر کنسل شده بود. این کوتاه آمدن اقای نوروزیان در قبال هجمه و تجمع غیر قانونی تندروهای اصولگرا چه بود؟

بازنشر بدون سانسور
– اولا بنده نظراتم را خیلی رک و صریح و شفاف می گویم بغیر از مطالبی که جنبه محرمانه و امنیتی دارد. در مورد سفر خانم فائزه هاشمی اتفاقا بنده معتقد هستم تندوری هایی انجام شد از جنس همان تندروی هایی که در شروع بحث توضیح دادم هر دوطرف انجام می دهند. همان موقع هم مصاحبه کردم و گفتم این سفر خانم هاشمی بدلیل اینکه توسط هیچ مرجع قانونی و قضایی ممنوع السفر نشده اند مشکلی ندارد. اصلا این سفر جنبه یک سفر خصوصی داشت برخلاف آن جوسازی هایی که صورت گرفته بود که قرار است این خانم بیاید و شهر به شهر برود و در دانشگاه برایش جلسه بگذارند وغیره … هیچ کدام از این مباحث مطرح نبود. بنابراین برفرض اینکه این خانم می آمد هیچ کس نمی توانست از نظر قانونی جلوی این سفر را بگیرد و اگر این سفر انجام می شد هرکسی می خواست مسئله ای ایجاد کند ما حتما بعنوان یک کار غیرقانونی برخورد می کردیم. البته این سفر هیچ سودی هم نداشت در آن شرایط. اگر هم سودی داشت هزینه های آن بیشتر بود. همان موقع با بسیاری از دوستان عزیز و همراهان و دوستان اصلاح طلب شناخته شده بارها صحبت کردم آنها هم واقعا خیلی موافق این سفر نبودند.به هرحال،اتفاقا من در آن سفر بیشترین هزینه را دادم. راهپیمایی و تجمع غیرقانونی که جلوی استانداری انجام گرفت بیشترین شعارها علیه من بود و حتی بی حرمتی به بنده هم شد. اینکه بعضی ها توقع داشتند ما با نیروی انتظامی و گاز اشک آور و باتوم می فرستادیم تا جلوی تجمع را بگیرند این روش به نظر من شیوه تدبیر در مسائل امنیتی نیست. البته با آنها صحبت شد و تذکر دادیم. بنده خدمت آقای مهمان نواز رفتم و اعلام کردم و نهایتا تجمع خاتمه یافت.
جناب نوروزیان به عنوان معاون سیاسی آقای پرویزی و رییس ستاد انتخابات اخیر استان بفرمایید علت ورود مستقیم استاندار سابق و تیم نزدیک به ایشان به جلب حمایت مردمی از کاندیدای اصولگرا و تاثیرگذاری استاندار در تعیین نماینده مجلس شورای اسلامی در اسفراین و تحمیل فردی اصولگرا به شهرستان با وجود داشتن کاندیدای اصلاح طلب چه بود؟آیا از ایجاد پایگاه مردمی برای دکتر حاتمی و قدرت گرفتن تیمی جدید در اسفراین واهمه داشتید؟
– طرح سوال اصلا از پایه غلط است. در اسفراین این دوره انتخابات مجلس شرایط خاص خودش را داشت و چون بنده اسفراینی هستم بهتر از شما جریانات و مسائل اسفراین را می دانم. آنجا از همان اول بین دوستان اصلاح طلب اختلاف بود.بسیاری از سیاسیون موثر نظرشان این بود که آمدن دکتر حاتمی در این شرایط به نفع دولت و اصلاح طلبان نیست. چراکه نماینده فعلی اسفراین بهترین و بیشترین حمایت را از دولت داشته است. متاسفانه به غلط کاندیدای اصولگرایان معرفی شد درحالی که کاندیدای اصولگرایان گزینه دیگری بود که بعدا در انتخابات دوم شد. نگرانی دوستان اصلاح طلب نیز همین بود که در واقع اگر دکتر حاتمی وارد میدان بشود ممکن است اختلاف بیافتد و در نهایت گزینه اصولگرایان رای بیاورد و این خطر جدی بود. ما دخالت نکردیم. هیچ سند و مدرک شما پیدا نمی کنید دال بر اینکه دخالت داشتیم. حتی یک تلفن و یک جلسه و صحبت؛اتفاقا بنده در زمانی که آقای حاتمی رد صلاحیت شد به ایشان مشورت هایی دادم و کمک هایی کردم که چگونه مسئله رد صلاحیت خود را پیگیری کند و خوشبختانه تایید هم شد؛بهرحال ما هیچ دخالتی نداشتیم،آقای پرویزی هم دخالتی نداشت. البته مذاکراتی شده بود و مشورت هایی با آقای استاندار کرده بودند ایشان هم نظراتی داشتند که اعلام کرده بودند. نهایتا هم نیروهای اصیل و شناخته شده اصلاح طلبان در اسفراین از نماینده فعلی حمایت کردند و الان هم با ایشان مراودت و ارتباطاتی دارند.
آقای نوروزیان نظر جنابعالی در خصوص برخی باندبازی ها در انتصابات زمان مدیریت شما چه می باشد. البته مصداق ها موجود است و بر همگان روشن ولی برای حرمت افراد که در حال حاضر دارای مسولیت هستند از اسم بردن خودداری میکنم
– واقعا جالب است خودشان گفتند مصداقی ندارند و برای حفظ حرمت اشخاص مصداق نمی اورند. خب بنده هم واقعا هیچ مصداقی در ذهنم نیست و شدیدا با باندبازی مخالفم. اصلا کسانی که با بنده کار کردند می دانند روحیه من چگونه است. به شدت با باندبازی و ویژه خواری و رانت خواری مخالفم و برخورد می کنم. ما در زمان مدیریت مان هیچ باندی نداشتیم.اتفاقا خیلی جاها هم چوب همین ها را خورده ام و افتخار هم میکنم. بهرحال ما هیچ انتصابی را برمبنای باندبازی انجام ندادیم.تقریبا اکثریت غریب به اتفاق این انتصابات با پیشنهاد خود دوستان اصلاح طلب و حامی دولت انجام گرفت امضا ها و حمایت های آنان هم موجود است و اگر کسی ابهامی دارد این نامه ها قابل انتشار است.
آقای نوروزیان استخدام فرزندتان و فرزند معاونت اداری مالی آقای دلپسند را چگونه پاسخگو هستید؟ اگر مخالف با ضوابط اداری بوده است با ادعای سلامت کاری استاندار سابق مورد تناقض می باشد.
– بنده قبل از اینکه بروم استانداری از سال ها قبل فرزند بنده در استانداری شاغل بوده است و هیچ ربطی به حضوربنده در استانداری نداشته است.فرزند آقای دلپسند هم مثل فرزندان همین کشور در آزمون استخدامی شرکت کرده و قبول شده،نمرات و سوابق ایشان هست. بهرحال اقای دلپسند یا هرکس دیگری که در دستگاهی مشغول است حق ندارد فرزندش مانند بقیه در آزمون شرکت کند؟ اتفاقا در این سه سال گذشته کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید در استان است که شدیدترین برخوردها با مفاسد اداری و مالی انجام گرفته است.
انتصاب فرمانداری اصولگرا در شهرستان مرزی که دارای قوم محترم ترکمن اهل تسنن با گرایش اصلاح طلبی میباشد و در انتخابات همواره حامی دولت و اصلاح طلبان بوده اند را چگونه پاسخ میدهید؟ با توجه به اینکه عملکرد فرماندار فوق در گذشته و حال تطابقی با سیاست های دولت تدبیر و امید ندارد .
– من نمی دانم بر چه اساس این ارزیابی صورت می گیرد. به صرف اینکه یک کسی از یک فرمانداری به دلایلی خوشش نمی آید آیا می شود به آن انگ بزند اصول گرا، یا اصلاح طلب و یا هرعنوان دیگری؟ ما باید عملکرد را بررسی کنیم. بنده یکی از افتخاراتم این است که فرماندار قعلی راز و جرگلان با اصرار و پیشنهاد بنده انجام شد. البته بد نیست دوستان هم بدانند که همانند بیشتر انتصابات دیگر این فرماندار توسط اصلاح طلبان استان حمایت شد. واقعا اینطور نیست؛ ما به نظرات محلی مردم هم توجه کردیم ایشان را اصولگرا نمی دانم. آقای ریواده نیروی وزارت کشور است و تجربه خوبی داشته است. کمتر کسی حاضر بود این فرمانداری را قبول کند. من معتقد بودم برای انتصاب فرمانداران از نیروهای درون سیستم وزارت کشور استفاده شود و حتی الامکان از نیروهای جوان استفاده کنیم و همچنین کسانی را معرفی کنیم که حداقل سابقه بخشداری و فرمانداری را داشته باشند. وزارت کشور به اندازه کافی نیروی توانمند دارد. اتفاقا فرماندار راز و جرگلان بهترین عملکرد را داشته و ایشان از فرمانداران موفق بوده است.
انجام کمک به برخی نشریات در خدمت تیم استاندار سابق از محل بودجه سایر فصول غیر مرتبط نظیر بودجه دهیاری ها و… که مصداق تخلف مالی اداری میباشد ، را چگونه توجیه می کنید؟
– ما از نظر مطبوعات و نشریات در استان نسبت به سایر استان ها بسیار ضعیف هستیم. یعنی از بیرجند و خراسان جنوبی هم عقب تریم. من از روز اول معارفه خودم اعتقاد داشتم و دارم که بدون رسانه و بدون توجه به رسانه ها نمی توانیم حرف از توسعه در استان بزنیم. تلاش هایی کردیم و در وسع خودمان به حدی که مقدور بود کمک کردیم. حمایت ها بیشتر معنوی بود حالا حمایت هایی مادی اندکی هم صورت گرفت. ما به کارگروه ها مختلفی که داشتیم میگفتیم اگر می خواهید فرض مثال قراردادی برای تبلیغات و چاپ پوستر و غیره انجام بدهید این قرارداد را با رسانه های استانی منعقد کنید تا هم در هزینه نیرو و صرف کاغذ و دور ریز صرفه جویی شود و هم به نشریات و مطبوعات استان کمک شود. . این کارها کمکی بوده که انجام شده و هیچ تخلفی هم صورت نگرفته اگر تخلفی بوده دستگاه های نظارتی بودن و هستند، می توانند ورود کنند و برخورد کنند.
در خصوص انجام پیشنهاد به جنابعالی برای تصدی پست های جدید نظیر فرمانداری مشهد و… که در فضای مجازی توسط برخی دوستان شما مطرح گردید ، لطفا توضیح بفرمایید این پیشنهادات از جانب چه مقام مسئولی بوده است و آیا اصلا این مورد تایید است؟در صورت تایید مطلب ، علت عدم پذیرش چه بوده است؟
– البته سوال شخصی است و ضرورتی ندارد جواب بدهم. اما بله این پیشنهاد انجام شده است ولی بنده فعلا شرایط زندگی و شخصی خودم به شکلی است که قبول این مسئولیت برایم امکان پذیر نیست.
شما در روز تکریم ( تودیع ) گفتید: تعلق خاطر سیاسی به چپ و راست ندارید و اجازه ورود نیروهای تند رو را در مجموعه مدیریتی ندادید.شخص پرویزی را همه اصلاح طلبان تا قبل از استاندار شدن به عنوان یک نیروی سیاسی تند چپ ( اصلاح طلب ) میشناختند. آیا حضور شما در معاونت سیاسی امنیتی ایشان این شائبه را ایجاد نمی کرد که شاید برای ماموریت مهار این نیروی تند چپ از وزارت اطلاعات به وزارت کشور امده اید؟ در ضمن بهمن شیردل نیز به زعم همه دوستان نیروی اصلاح طلب قوی و شاید از دید شما تند باشد ، رد شدن ایشان را نیز چگونه توضیح میدهید؟! آیا میتوان گفت یکی از افراد تند سیاسی که شما در تودیع تان به عدم استفاده از آنها اشاره داشتید جناب شیردل برای پست مذکور بوده اند؟
– اولا این را اصلاح کنم که عرض بنده در جلسه تودیع معارفه این بود که هیچ حزب و گروهی وابسته نیستم و تعلق خاطری ندارم نه به جریانات چپ و نه راست. ضمن اینکه همانطور که گفتم برای همه اینها احترام قائلم و حضور آنها را نیاز کشور می دانم تا زمانی که در چارچوب نظام باشند. من در جلسه نگفتم اجازه ورود نیروهای تندرو را در مجموعه مدیریتی ندادم،عین عبارتی که بنده به کار بردم این بود که ضمن اینکه از مشورت افراد تندرو باید استفاده کنیم ولی در فرایند تصمیم گیری باید اینها تصمیم سازی نکنند. این فراتر از چیزی هست که در این سوال آمده است. من معتقدم بسیاری از گرفتاری های ما از همین تندروی های چپ و راست است.قبلا هم گفته ام در جلسات با سیاسیون هر دو جناح که یکی از ماموریت هایی که برای خودم تعریف کرده بودم این بود که عناصر تندرو را نگذاریم در چرخه تصمیم گیری قرار بگیرند. البته از مشورت آنها باید استفاده کرد ولی تصمیم را نباید آنها بگیرند.تندروهاکشور را به باد خواهند داد. در مورد آن برادر رزمنده هم باید بگویم،نخیر؛ ما ایشان را جزو عناصر تندرو نمی دانستیم. تندرویی که ما می گوییم تعریف مشخصی دارد. تندرو کسی است که منافع ملی را در نظر نگیرد. از دیوار سفارت عربستان بالا می رود و اینقدر برای نظام فاجعه درست می کند! تندرو کسی است که دستش را در کاسه ضد انقلاب می کند و با ضد انقلاب هم کاسه می شود و در واقع حرفی را می زند که ضد انقلاب می زند. تندرو کسی است که می آید امام را محکوم می کند. امام براساس تحلیل درست سیاسی خودش و مبانی فقهی نظرات شان را ابراز کرده اند. تندرو آن کسی است که در دوران اصلاحات دهانش را باز کرد و هرچه خواست به مراجع تقلید و مقدسات شیعه توهین کرد.کمر اصلاحات را شاید در جاهایی اینجور آدمها شکستند.
یکی از ایرادات آقای نوروزیان این است که در طول این سه سال دولت روحانی، دسترسی و تماس با ایشان بسیار سخت بود بطوری که بنده ده ها بار تلفنی با استاندار(آقای پرویزی) تماس داشتم و مشکلات رو مطرح و بعضا جواب می گرفتم اما دریغ از جواب به حتی یک تماس از طرف آقای نوروزیان، البته تا استاندار عوض شد رفتار ایشان هم عوض و در ظاهر پیگیر و حتی وقت مراجعه حضوری هم دادند اما بعد مدت کوتاهی دستش از عمل خیر کوتاه شد.
– خب معلوم است کسی که به راحتی به استاندار دسترسی داشته باشد دیگر سراغ ما نمی آید (باخنده). اما واقعیت این نیست؛ بنده شاید سهل الوصول ترین مدیر استان بودم. خود مردم این را می گویند. بیشترین تماس ها و ارتباطات که با مردم داشتم در خیابان بود. بنده هیچ اعتقادی به این نداشتم که یک روز را مشخص کنیم برای ملاقات مردمی برعکس،میگویم ما همیشه باید درخدمت مردم باشیم. در مورد این هم که گفته شد تا استاندار تغییر کرد رفتار بنده هم عوض شد احساس می کم اشتباه است. اگر کسی این رفتار را انجام دهد نفاق است. حالا من نمی خواستم این مطلب را بگویم اما چون مطرح شد عنوان می کنم؛ آقای صالحی خیلی به بنده محبت داشتند. بعد از اینکه آقای ایرانی را معرفی کردند پیشنهاد یکی از معاونت ها را به بنده دادند و خیلی هم اصرار کردند و تاکید داشتند. بنده به ایشان عرض کردم نه تخصصی در آن حوزه دارم و نه علاقمند هستم. همچینین اخلاقی هم نیست که به جای کسی که همکار من بوده جایگزین شوم. به همین دلیل نپذیرفتم و دنبال این موارد هم نبوده ام. خدارا هم شاکرم که بار مسئولین از دوش بنده برداشته شد.
جناب نورزیان عملکرد حضرتعالی در معاونت سیاسی نشان از عدم پویایی احزاب و فعالین سیاسی است چون حضرتعالی با دیدی امنیتی به احزاب و فعالین سیاسی داشتید و عملا فضای سیاسی استان رو خنثی کرده بودید.در این باره چه توضیحی دارید؟
– ببینید، ما در حوزه سیاسی همانطور که عرض کردم اتفاقا بهترین عملکرد را داشتیم. وزارت کشور هم می تواند گواهی بدهد. مدیرکل سیاسی بسیار پویا،فعال و آگاه به مسائل داشتیم. جناب ترخانی واقعا برنامه های خیلی خوبی داشتند از روزی هم که آمدند تلاش کردند مرتبا جلسات احزاب و گروه های سیاسی انجام بگیرد. ما برای اولین بار در این دولت احزاب و گروه های سیاسی مخالف و موافق را دور یک میز جمع کردیم و جلسه مشترک گذاشتیم. پویایی احزاب را هم که آمار گواه است. بیشترین مجوز دفاتر فرعی احزاب در زمان ما در استان انجام گرفت. در انتخابات از میانگین کشوری حضور مردم در انتخابات در استان بالاتر بود. اینها اگر نشاط سیاسی نبود آیا امکان پذیر بود؟
بعنوان سوال آخر؛ چرا زمانی که نام فامیلی شما را نوروزی عنوان می کردند عصبانی می شدین؟ دلیل خاصی داشت؟
– (باخنده). من عصبانی نمی شدم؛بیشتر جنبه مزاح و شوخی داشت. گاهی وقت ها من به شوخی می گفتم که آقا ما این الف و نون را کلی زحمت کشیده ایم بابتش. چون ما جدمان بالاخره نوروزعلی بوده. وقتی نام خانوادگی به ما دادن با انتصاب اینکه ما اولاد نوروز هستیم،نوروزیان گذاشتند. این صحبت ها بیشتر شوخی بود نه چیز مهمی نبوده که ما عصبانی شویم.

منبع:

http://rozmedia.ir